Thursday, September 2, 2010

MAJLIS PENUTUP IHYAH RAMADHAN 1431H DAN KHATAM AL-AL-QURAN









TARIKH: 3 SEPTEMBER 2010

MASA: 8.45 A.M. – 11.00 A.M.

TEMPAT: SURAU AR-RAHMAN

OBJEKTIF:

· Merapatkan hubungan silaturahim dalam kalangan warga Sekolah Menengah Sains Selangor (SMSS).

· Menghidupkan dan mengimarahkan bulan Ramadhan al-Mubarak 1431H sekaligus dapat menghayati suasana Ramadhan yang penuh keberkatan.

· Mendidik jiwa seluruh warga SMSS agar sentiasa mengingati golongan yang kurang berkemampuan dengan cara mengumpul sumbangan wang ringgit serta barangan keperluan bagi membantu mereka.

· Mendidik jiwa warga SMSS melalui program-program yang telah dirancang dengan sifat-sifat mulia seperti pemurah tolong-menolong dan sebagainya.

· Menerapkan nilai-nilai Islam sekaligus membentuk peribadi yang mulia dalam diri warga SMSS.

Pada jam 8.45 pagi, semua pelajar diarah naik ke surau Ar-Rahman. Sementara menunggu majlis bermula, tazkirah ringkas disampaikan oleh Muhd Nazmi iaitu pelajar tingkatan 3 beserta kuiz Ramadhan.

Kemudian, pada jam 9.10 pagi pula, Encik Abdul Wahab dan Ustaz Sheikh Lokman tiba. Majlis diteruskan lagi dengan bacaan doa oleh Muhd Faiz iaitu pelajar tingkatan 2. Seterusnya, tuan pengetua, Tuan Haji Nor Paizin bin Ibrahim menyampaikan ucapan beliau.


Pada jam 9.40 pagi, Encik Wahab memberikan ucapan dan seterusnya merasmikan majlis.

Pada jam 10.00 pagi pula, bacaan khatam Al-Quran bermula dengan diketuai oleh Ustaz Sheikh Lokman dan pelajar-pelajar putera dan majlis khatam tamat pada jam 10.15 pagi. Selepas

itu, ustaz tersebut memberikan tazkirah ringkas.

Majlis penyampaian sijil penhargaan, hadiah dan sumbangan kepada para fadhil bilal, badar-badar, amar, pelajar-pelajar yang Berjaya khatam Al-Quran dan penerima sumbangan berlangsung pada jam 10.45 pagi. Tidak dilupakan juga, sumbangan diberikan kepada guru-guru yang menjayakan program Ihyah Ramadhan 1431H serta cenderahati kepada Imam Somalia, Ustaz Sheikh Lokman, Encik Wahab dan Tuan Pengetua. Para pelajar dibenarkan pulang selepas majlis.

No comments: